Ülkemizde yap işlet devret modeliyle beraber ortaya terminal işletmeciliği yapan şirketler DHMİ ye bağlı olarak çalışmaktadırlar.İlk defa Antalya havalimanında uygulanan yap işlet devret modeli günümüzde bir çok havalimanında mevcut.Peki nedir terminal işletmeciliği ? Ne yaparlar ?
Terminal işletmeleri kabaca bulunduğu havalimanında terminale ait olan yapıları işleten diğer şirketlere hizmet veren ve bu şekilde gelir sağlayan işletmelerdir.
Tabi terminal işletmeleride kendi içinde bölümlere ayrılmaktadır.Burada bu işletmelerin havacılık ile ilgilili olan operasyon departmanının bölümlerini anlatamaya çalışacağım.Operasyon biriminin tamamı terminali kullanan yolcu,havayolu,yer hizmeti gibi şirketlerle birebir ilişki içerisindedir
OCC Bu departman terminal işletmelerinin operasyon açısından beyni diyebileceğimiz genel olarak havalimanına uçuş yapan bütün havayollarının uçuş bilgilerini yer hizmetleri ve gözetim&denetim şirketleriyle bilgi alışverişi yaparak sistemlere ve terminalde bulunan bilgi monitorlerine işlerler.Uçuşlarda yaşanılan gecikmeler yada olası dışı durumlarda bu bilgi akışı sayesinde planlama yapılarak sistemli bir düzen oluşturulur.Bütün bu bilgiler terminalin operasyon birimine OCC tarafından ulaştırılarak köprü ve check-in kontuarlarının planlamaları yapılır.
KÖPRÜ İşletmenin en önemli gelir kaynaklarından birinin oluştuğu birimdir.Bu yüzden önemi de büyüktür.Park planlaması yapılan uçaklardan köprüye yanaşacak olanların bütün hizmetleri ve gereksinimleri bu birim tarafından karşılanır ve kayıt altına alınır.Köprü operatörleri hizmet verdikleri uçağın tonajını ve aldığı hizmetleri (su, elektrik, hava gibi ) kayıt altına alır ve terminal tarafından bu kayıtlar havayollarına fatura olarak yansıtılır.
KONTUAR Havayolları uçuştaki yolcu sayılarına göre check-in işlemi için kontuarlara ihtiyaç duyarlar.Terminal bünyesinde bulunan kontuarlar havayollarına saat karşılığı yada birim yolcu işlemi karşılığında kiralarlar.Kontuar birimide terminalin sahip olduğu kontuar sayısını toplam gelen talebe göre dağıtmaya çalışır.Planlaması yapılan kontuarlar uçuş saatlerine göre açılarak yapılan işlemler kayıt altına alındıktan sonra havayoluna fatura olarak geri döner
ŞUT ALTI Şut altı denilen birim bazı terminal işletmelerinde operasyona bağlı iken bazı işletmelerde bu böyle değildir.Fakat kontuarla hemen hemen aynı mantıkta çalışan şu altı birimi havayollarına ayrılan kontuarlar için ayrı havuzlar atar ve chek-ini yapılan bagajlar bu havuza düşerek uçağa gönderilir.Böylelikle her bagaj kendisi için ayrılan havuz sayesinde ait olduğu uçağa gönderilir.Ayrıca gelen uçakların valizleri için gelen yolcu salonunda bulunan bantlara uçuş atamaları yapılarak bu bantların hizmet vermesi sağlanır.Şut altı birimide hem bu havuz ve bant atamalarından hemde şu altında ki olağan üstü durumların müdahalesinden sorumludur.
DANIŞMA Yolcuya birerbir hizmet veren danışma birimi terminal işletmesinin yolcuya görünen kısmıdır aslında.Yolcuların sorunları ve bilgilendirmesi haricinde yer hizmetleri, havayolları ve tur operatörlerinden gelen anons istelerini karşılarlar.Uçuşların gecikmelerini, ikram servislerini ve acil durumları anons ederek hizmet verirler.
Bir terminal işletmesinin operasyon biriminde var olan belli başlı bölümler bunlardır.Farklı işletmelere göre farklı çalışmaları ve görevleri bulunsada ana hatlarıyla operasyonda var olan bölümlerin görevlerini ve sorumluluklarını anlatmaya çalıştım.Önümüzdeki günlerde havacılık sektöründeki diğer işletmeleride anlatmayı düşünüyorum.Umarım bir eksiğim yoktur :))
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder