- İşe gelir gelmez yapılan ilk iş günlük uçuş listesinde hangi uçaklardan sorumlu olduğumuza bakmak buna göre ilk uçakla ilgili hazırlıklarımıza başlıyoruz :)Uçak karşı meydandan kalkmışmı ? Kalktıysa uçakla beraber gelen yolcu ve yük miktarları nelerdir ?Uçağın dönüş seferinde kaç yolcusu var ? Bu bilgilere bakıyoruz çünkü uçak meydana geldiğinde ona göre hazırlık yapıp ona göre boşaltma ve yüklemeyi yapıcaz.Bu bilgilere ulaştıktan sonra gerekli evrakların hazırlıklarını yapıyoruz.
- Uçağımızın frekansa girdiği bilgisini aldıktan sonra gerekli birimlere bu bilgiyi dağıtıyoruz.Uçak ikram yüklemesi yapacaksa anlaşmalı olduğu ikram servisine,yakıt servisine,uçağın temsilcisine,yolcu hizmetlerine,ramp birimine ve şut altına uçağın frekansta olduğu ve varsa özel (tekerlekli sandalyeli yolcu gibi ) bilgisini veriyoruz.Artık uçağımızın geleceği park pozisyonuna gitme vakti geldi demektir.Gitmeden önce meteoroloji ofisinden uçağın gideceği meydana ait hava raporunu yanımıza alıyoruz.Bunu daha sonra kaptana vericez.
- Park pozisonumuza geldikten sonra ramp biriminin uçağa hizmet vereceği ekipmanları(yükleme araçları, bagaj arabaları, temizlik ekipmanları vs ) orda olup olmadığını kontrol ediyoruz ki sonradan bir kargaşa yaşanmasın gecikme olmasın :)Uçak altı sorumlusuna bu esnada yüklemeyle ilgili planlamamızı anlatıyoruz ve yükleme planını veriyoruz ki gidecek yolculara ait bagajlar ve diğer yükler dengeli yüklensin.Daha sonra uçağımızın geleceği park pozisyonunda FOD (yabancı madde) kontrolü yapıyoruz.Bu çok önemli çünkü uçak motoru pozisyona yanaşma esnasında yabancı bir maddeyi içine çekerse ciddi zararlar görebilir.Şimdi uçağımızın eli kulağında bize gelmesini bekliyoruz :)
- Uçağımız park pozisyonuna yanaştı ve motoru sondürüp çakar lambasını kapattıktan sonra ramp çalışanlarına uçak altına girmeleri için onay veriyoruz daha sonra uçağın gövde kontrolünü yapıyoruz.Gövde kontrolü yaparken ambar kapaklarına bakıp rampa açması için onay veriyoruz.Bu sırada uçak takozlanmış oluyor ve kaptana takozların atıldığı işaretiyle bilgi veriyoruz.
- Şimdi kokpite çıkıp kaptanla brifing yapmak üzere uçak altından ayrılıyoruz.Zaten bu esnada boşaltma işlemi başlıyor.Kokpite girip kaptana gerekli bilgileri ve evrakları veriyoruz bazı bilgiler alıyoruz ve uçağa ait yük ve denge hesapları (load&trim sheetin) için gerekli olan bilgilerin yazılı olduğu trip infoyu alıyoruz.Ve bu bilgileri load ofise load sheet yapması için iletiyoruz.Bundan sonrası uçağa verilen hizmetleri takip etmek varsa bir sorun bununla ilgilenmek ve tahmini boarding başlama saatini hesaplamak.(Eğer hesaplamamızda uçağın plan saati geçiyorsa ona göre tahmini kalkış saatini kaptana bildirmek ve buna göre yeni kalkış saati belirlememiz lazım).Bu tahmini saati hesaplayabilmek için yakıt alımının ne kadar zamanda biteceğini bilmek temizliğin bitiş saatini yüklemede herangi bir sorun olup olmadığını ve özel durumları bilmek gerekli.
- Diyelim ki herşey yolunda gitti ve bizi sıkıntıya sokacak bir durum yok :) yolcular uçaktan indi daha sonra yakıt alımı ve temizlik bitti.Kabin amiri ve kaptanla mutabık kalarak boardingi başlatabiliriz.Boarding devam ederken load ofisten gelen load sheetin kontrolünü yapıp kaptana iletiyoruz.Bu esnada uçak altına yüklenen bagaj sayısının kontuardan ve şut altından geçen bagaj sayısıyla eşit olması gerekir.Sayı tutmadan uçağı eksik yada fazla yollarsak problem :)
- Boarding işlemi bitip kapı kapandıktan sonra push back operasyonu için tekrardan aşağıdayız. Önce uçağın gövde kontrolünü yapıyoruz ambar kapaklarnın düzgün kapanıp kapanmadığına bakıyoruz.Ve geliyoruz son düzlüğe :) Push back operasyonu için head setimizi takıyoruz ve kaptan bizden bazı bilgileri check etmemizi istiyor.Daha sonra bize uçağın burnunun hangi yöne bakacığını ve pist başı bilgisini veriyor.Bu bilgiyi push back şöforune iletip operasyona başlıyoruz.Uçağı taksi hattına doğru devam ettirirken kaptan bizden motor çalıştırma müsadesi alıyor.Uçak motorları çalıştırdıktan sonra push back işlemi bitiyor ve pilotun ''ayrıl'' talimatıyla uçak altından uzaklaşarak uçaktan söktüğümüz pimi kaptana gösteriyoruz.(push back işlemi için ön dikme kontrolünü iptal eden pimdir.)Bu kaptana gidebilirsin demek.İşimiz henüz bitmedi.
- Uçağımız gittikten sonra hemen ofise dönerek gideceği meydana uçağın kalkış yükleme ve diğer mesajlarını çekiyoruz ve tüm evraklarımızı toparlıyoruz.Evraklarımızı iyi toparlıyoruz çünkü daha sonra havayolu bir bilgi isterse bu evraktan alabiliriz.Hayırlı uğurlu olsun şimdi sorumlu olduğumuz diğer uçakla ilgili hazırlıklara başlayabiliriz :))
Kabaca bir harekat memurunun görevlerinden bahsetmeye çalıştım hatamız olduysa affola :)
http://www.harekatmemuru.com/
YanıtlaSilpeki harekat memurları apronda araba kullanıyor mu? çalışma ortamı nasıl sürekli güneş altında mı bekliyor yoksa klimalı araç içindemi duruyor????
YanıtlaSilHayır araba kullanma yetkileri yoktur . Oscar denilen kişiler araba ile memurları gidecek yerlerine kadar götürürler. Çalışma açısından açıga gelmişşe uçak güneş veya soğuk havada beklerler körükte olursa bu böyle olmaz. Ama araç içi klimalı bir ortamda beklemiyoruz malesef ki 😃😃
SilEfendim ben de harekat memuru olmak istiyorum eğer izin verirsen bana mail den yazar mısın sana soracağım sorular var yardım edersen çok sevinirimm
YanıtlaSilmail adresim
Silevren1289@gmail.com
Genel olarak maaşları nelerdir
YanıtlaSilAsgari ücretin 1.5 veya 2 katı ile başlar
SilMerhabalar
YanıtlaSilBu konuda bir ödev hazırlıyorum acaba bana e mail olarak geri dönüş yapabilir misiniz
Kardeşim sana nasıl ulaşabilirim?
YanıtlaSilartık manuel load sheet yapılıyormu yoksa tamamen PC ortamındamı düzenleniyor
YanıtlaSil