METAR,
Bölgesel anlaşmalarla belirlenen düzenli aralıklarla (30 dakika ya da 1 saatlik
peryotlar da) yayınlanan ve bir havaalanında hüküm süren
meteorolojik şartları gösteren meteorolojik rapor’dur. METAR bölümlerden oluşan bir kodlama sistemidir.Her
bölümde belirli bir meteorolojik parametre ile ilgili bilgiler yer alır. Ancak
bazı bölümler her METAR raporu içerisinde yer almayabilir çünkü o bölüme ait kayda
değer bir bilgi yoktur.Bu bölümlere
bakacak olursak
1
Raporun türü (Havacılık amaçlı rutin hava raporu – METAR)
2
Bu bölümde, raporun yayınlandıgı havaalanının ICAO kodu yer alır
3
Burada ilk iki sayı ayın gününü belirtirken son 4 sayı saati verir Z kodu ise
zamanın UTC yani Zulu saati olduğunu belirtir.
4
RÜZGAR ; burada rüzgarın; yönü, hızı,Azami rüzgar / Hamle hızı bilgileri yer
alır.İlk üç hane rüzgarın açı cinsinden yönünü,4. ve 5. haneler rüzgarın hızını
verir.
Eger;
a) Rüzgarın ortalama siddeti 1 Knot 'ın
altında ise bu durum, "Rüzgar Sakin" (Wind
Calm) olarak adlandırılır.
00000 KT: Rüzgar sakin.
b) Rüzgarın yönünde 60 º 'den çok ve
180 º 'den az bir degisiklik var ise ve rüzgarın
siddeti en çok 03 Knot ise bu durumu
ifade etmek için "Degisken Rüzgar" terimi ve
VRB (Variable) kısaltması kullanılır.
VRB02KT: Rüzgar degisik
yönlerden 2 KT hızı var.
c) Rüzgarın yönünde 60 º
'den çok ve 180 º 'den az bir degisiklik var ise ve rüzgarın
siddeti 04 Knot ve daha fazla ise bu
durumu ifade etmek için, rüzgar yönünde
meydana gelen degisimin iki uç degeri
saat yönündeki istikamete göre verilir.
24005KT 200V300: Rüzgar 240 dereceden
5 KT, Rüzgarın yönü 200o
ile 300o
arasında degisim gösteriyor.
d)Hamleli rüzgar var ise G koduyla
gösterilip hızı verilir.(G15KT---- hamle hızı 15 knot)
5
Hakim Görüş Değeri ;
Bu örnekte görüş 2000 metre fakat
belirli limitlerde farklı kodlamalar olabilir.
9999 Görüs 10 Km ve üzeri
0450 Görüs dört yüz elli
metre
0000 Görüs elli metrenin
altında
1200SE Görüs Güney doguda
bin iki yüz metre
1200SE 6000N Görüs Güney doguda
bin iki yüz metre, azami görüs kuzeyde altı bin metre
Ayrıca bu bölümde pistin görüş
mesafeside (RVR) yer alabilmektedir.Burada pist görüşü verilmemiştir.Örnek
kodlamalarına bakacak olursak.
R18L////// 18 sol pisti için RVR
ölçümü yapılamamıstır.
R18R/1200U 18 sag pisti RVR degeri
1200 metre ve artıyor
R36/800D 36 pisti RVR degeri
800 metre ve azalıyor
R27/P1500 27 pisti RVR degeri
1500 metre ve üzerinde
R36/M050 36 pisti RVR degeri
50 metre ve altında
R36/500V600 36 pisti minimum RVR
degeri 500 metre maksimum RVR degeri 600 metre
6 Hali
hazırda var olan hava hadisesi açıklanır.Kodların açıklayıcı tablosu şu
şekildedir.Örnektede hafif siddetle kar yagısı ve pus varlığı kodlanmıştır.
7 Bulut Bilgileri ve bulutun irtifa bilgileri yer alır.Bulut
bilgilerinde bulutun gökyüzünü kapladığı alan ölçüt alınmıştır.Ve tüm gökyüzü 8
parça olarak varsayılmış ve buna göre kodlama yapılmıştır.
1/8 – 2/8 kapalılık için FEW (FEW)
3/8 – 4/8 kapalılık için SCATTERED (SCT)
5/8 – 6/8 – 7/8 kapalılık için BROKEN (BKN)
8/8 kapalılık için OVERCAST (OVC)
BKN bulutun 5-7/8 oranında yer
kapladığını 030 ise 3000 feette olduğunu belirtir. OVC ise gökyüzünün 8/8
kapalı olduğunun ve bulutun 8000 feette olduğunu belirtir.
10.000 feete kadar 100’er feet aralıklarla
10.000 feetin üzerinde ise 1000’er feet aralıklarla rapor edilir.
Eğer ;
METAR kodlamalarında asagıdaki sartların
hepsi birden olması durumunda, Görüs, Bulutlar
ve Hava Hadiseleri bölümlerinin yerine
kullanılan bir terimdir. Bu sartlar;
• Görüs 10 Km ve üzeri olmalı
• Hava tamamen açık ya da her meydan
için belirlenen Minimum Sektör _rtifaının
altında bulut yoksa ve hangi
yükseklikte olursa olsun CB bulut bulunmuyorsa,
• METAR'da rapor edilmesi gerekli
herhangi bir hava hadisesi (yagıs, sis,
pus vb.) yok ise. CAVOK (Ceiling
and visibility OK)
SKC (SKY Clear)
Eger semada bulut yok ise ancak CAVOK
teriminin kullanılabilmesi için gerekli diger iki
sarttan birisinin olmaması durumunda
(görüsün 10 Km'nin altında olması ya da hava
hadiseleri bölümünde rapor edilmesi
gerekli bir hadise olması durumunda), bulut grubu yerine
SKC kullanılır.
NSC (No Significant
Cloud)
CB bulutu ya da Meydan CAVOK limitinin
altında bulut rasat edilmemisse, ancak CAVOK
limitinin üzerinde bulut varsa ve
CAVOK ya da SKC terimleri kullanılamıyor ise önemli bir
bulut olmadıgını belirtmek için bulut
grubu yerine NSC kullanılır.
8 Sıcaklık/İşbağ
sıcaklığı bilgileri verilir.M kodu hava sıcaklığının 0 ın altında yani -
değerde olduğunu belirtir.Burada sıcaklık -5 derece, _sba sıcaklıgı -6 derece.
9 QNH
cinsinden basınç bilgisi yer alır.
10 Tamamlayıcı
Bilgiler ;
RESN kısmında RE kodu METAR
yayınlama saatinden önce olup ta yayınlanma saatinde olmayan hava hadisesini SN
kodu normal kar yağışu olduğunu belirtmektedir.
R03R4/0151 R21L1/0152
Bölümünde ise pistlerin durumuyla ilgili bilgiler
verilmektedir.
Pistin Durumu
(RDRDRERCReReRBRBR) Grubu _le _lgili Açıklama;
R : Pist Tanımlayıcısı (Runway)
DRDR : Bölgesel ICAO Havacılık Plânına
göre pistin konumunu gösteren grup.
ER : Pistin durumu (Kod 0919)
CR : Pist üzerindeki birikinti /
kirlilik boyutu (Kod 0519)
eReR : Birikinti miktarı (Kod 1079)
BRBR : Sürtünme katsayısı / Frenleme
durumu (Kod 0366)
Örnegin
;
Atatürk Havalimanı’nın 24 pistbasının %30’u kuru karla kaplı ve bu kar tabakasının
kalınlıgı 12 mm. ve frenleme durumu
orta düzeyde ise,
DRDR : 24
ER : 4
CR : 5
eReR : 12
BRBR : 93
KODLANMASI: R24451293 seklindedir.
11 Bu bölümde, rasat saatinden sonraki
2 saatlik periyotta karşılaşılacağı açık şekilde tespit edilen hava
hadiseleri rapor edilmektedir.Burada 2 saat sonra görüşün 4000 metre olacağı
belirtiliyor.Bu bölümde kullanılan kodlamalar;
BECMG (Becoming) : gelecekte, olması
bekleniyor
TEMPO (Temporary) : geçici olarak
FM (From) : itibaren, baslayarak
TILL (Untill) : e kadar
AT : belirtilen zamanda
NOSIG (No Significant Change) : hali
hazır havanın degismesi beklenmiyor.
harika
YanıtlaSil👍👍
YanıtlaSilMuazzam
YanıtlaSilTeşekkürler özet bilgi için.
YanıtlaSilçok yardımcı oldu teşekkürler.
YanıtlaSilrtgtyuhyt
Sil👨✈️ super
YanıtlaSilçok yararlı tşk
YanıtlaSilseo paketi satin almak i�in sitemizi ziyaret edebilirsiniz
YanıtlaSilŞekilli Ayna
YanıtlaSil